سیاسی-انقلابی

فیلم کمونیست Kommunist 1958

هنگامی که کارگران برای نخستین بار در تاریخ موفق می‌شوند قدرت را در دست بگیرند، نه با یک کشور عقب‌مانده که با تلی از ویرانی روبه‌رو بودند که از هر سو مورد تهاجم بود. هنگامی که انقلاب کارگران در اکتبر 1917 در روسیه به پیروزی رسید، طبقات حاکم پیشین که ارتش سفید را تدارک دیده بودند تمام تلاش خود را برای بازگشت به قدرت می‌کردند؛ از ترور و خرابکاری تا حملۀ مستقیم و کشتار حامیان انقلاب. دولت‌های سرمایه‌داریِ دیگر نقاط جهان نیز به سرکردگی امپراتوری بریتانیا با تحریم و تهدید به جنگ و کمک به ارتش سفید می‌کوشدند انقلاب را متوقف و نابود کنند. در این میان زندگی کوتاه اما پربار کمونیست‌هایی همچون واسیلی گوبانف بود که انقلاب را زنده نگه داشت و ساختمان یکی از انسانی‌ترین جوامع را بنا نهاد.
فیلم کمونیست Kommunist 1958

کمونیست یک درام از سینمای کلاسیک شوروی به کارگرانی یولی رِیزمن است که زندگی کوتاه یکی از میلیون‌ها سازندۀ جامعۀ شورایی را روایت می‌کند؛ زندگی‌ای کوتاه اما سرشار از مبارزه، عشق و فداکاری. دو سال از انقلاب اکتبر گذشته است و ارتش سرخ درگیر نبرد با ضدانقلاب است. گوبانف سربازی است که از جبهۀ نبرد با ارتش سفید بازگشته است. جراحت ناشی از جنگ ادامۀ حضور او در جبهه را ناممکن کرده. او مسئول انبارِ یکی از پروژه‌های ساخت نیروگاه برق در روستایی در منطقه‌ای به نام شاتورا می‌شود. کمبود میخ پیش‌برد کار ساخت نیروگاه را با بن‌بست روبه رو کرده است، گوبانف مسئول تهیۀ میخ می‌شود. آذوقۀ مردم شهر که تقریباً همگی مشغول ساخت نیروگاه هستند با قطار از روستاهای مجاور می‌آید. زمانی که مدت مدیدی از زمان رسیدن قطار به شهر گذشته و قطاری در کار نیست، گوبانف مسئول می‌شود تا مشکل را حل کند.سرباز خط مقدم جبهۀ جنگ یا مسئول انبار بودن، برطرف کردن مشکل کمبود میخ یا برطرف کردن مشکل قطار در راه مانده، برای گوبانف‌هایی که ساخت یک جامعۀ نوین را آرمان خود قرار داده بودند هیچ کدام با دیگری تفاوتی نمی‌کرد، همگی انجام وظیفه‌ای بود که با نهایت توان، پشتکار،دقت و خلاقیت باید انجام می‌شد. فیلم به بهترین شکل این آرمان‌گرایی انقلابیون را به تصویر می‌کشد.

افزون بر این، فیلم هم به‌خوبی تصویر کلانی از جامعۀ شورویِ درگیر جنگ داخلی و فراز و نشیب‌های آن را نشان می‌دهد و حوادث تاریخی هول‌انگیزی همچون ترور لنین، رهبر انقلاب، را به تصویر می‌کشد. هم به‌خوبی تصویری از خردترین جزئیات احساسی انسان‌هایی را نشان می‌دهد که عشق را به زیباترین شکل آن تجربه می‌کنند. تباهی انسان‌های مفلوکی که خودخواهی و نفع شخصی مانع تحقق آرمان‌گرایی انسانی در آن‌ها می‌شود و سبب می‌شود که چه در سطح کلان‌ترین تحولات اجتماعی و چه در سطح خردترین احساسات انسانی چیزی جز زشتی و پلشتی نیافرینند نیز در فیلم به خوبی به نمایش درمی‌آید.

کمونیست روایتی است دست اول از کمونیست بودن در نخستین انقلاب پیروز کارگران.

دانلود فیلم کمونیست The Communist بهمراه زیرنویس فارسی


دانلود فیلم کمونیست Kommunist 1958

یک دیدگاه

  1. سلام رفقا
    دمتون گرم این فیلم عالی بود
    از اینگونه فیلمها که مربوط به شورویه بیشتر بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا